Leerproblemen met lezen en schrijven
Groep 3, mijlpaal groep 3 (!) zoals mijn zoontje het mooi verwoord: dan ga ik écht leren lezen, rekenen en schrijven.
Voor groep 3 is het fijn als er een aantal basisvaardigheden in orde zijn, want zoals de kinderen het zelf al zeggen; vanaf dan gaat het leren uit de boeken en schriften écht beginnen. Maar wat nou als je kind het nog moeilijk vindt om stil te blijven zitten, of zijn handschrift komt maar niet tot ontwikkeling, of het lezen gaat minimaal vooruit en bij rekenen blijft het de getallen omdraaien? Dit kan te maken hebben met de lichamelijke ontwikkeling. Want wat nou als je leeftijd wel al klaar is voor groep 3 (ja, volgens de kalenderleeftijd mag je kindje naar groep 3), maar de ogen en het lijf er eigenlijk nog niet klaar voor zijn.
Bij deze groep kinderen gaat het leren niet altijd vanzelf, ook al doen zij nog zo erg hun best. Vaak kunnen deze kinderen zichzelf in groep 3 nog redelijk redden, maar vanaf groep 4 gaan deze leerlingen het aanzienlijk lastiger krijgen. Het lezen en rekenen laat een daling zien of gaat te weinig vooruit. Weet je dat dit te maken kan hebben met niet goed ontwikkelde oogspieren of dat het lichaam en het brein nog niet goed geleerd hebben om samen te werken? Want om tot lezen en schrijven te komen, gebruik je verschillende gebieden van je brein, zoals: links- recht en achter- voor. Ieder breindeel heeft een verschillende taak/ functie, daarom is het fijn als de breindelen optimaal samenwerken. Hierdoor kun je bijvoorbeeld fietsen en ondertussen het verkeer in de gaten houden of luisteren en ondertussen opschrijven. Allemaal hartstikke belangrijke vaardigheden.
Indien de samenwerkingsfuncties niet goed ontwikkeld zijn, kan dit zorgen voor de volgende leerproblemen:
– moeite hebben met lezen
– moeite hebben met rekenen en automatiseren
– slechte schrijfvaardigheid
– slechte concentratie
– Traag werktempo
– sociaal- emotioneel uit balans
Bij Koppie enzo. geven wij veel aandacht aan het verbinden van de verschillende breindelen. Door de juiste beweging aan te bieden en te verankeren zorgen wij dat de verschillende verbindingen in de hersenen aangelegd worden, waardoor het kind tegelijkertijd toegang heeft tot verschillende vaardigheden. Dan komt het leren vaak vanzelf en wordt het weer leuk!