? Net zoals je de wind zelf niet kan zien, maar wel zijn sporen, kun je aan de beweegpatronen van kinderen aflezen of er nog primaire reflexen actief zijn.
Wanneer één of meerdere reflexen nog actief zijn, werkt het zenuwstelsel niet op zijn best.
Het kind wordt ergens in zijn ontwikkeling belemmerd, dit komt doordat reflexen altijd voorrang krijgen. Dit gebeurt eigenlijk de hele dag door, zonder dat het kind dit wil. Het kind heeft hierin geen keus en dit kan verregaande gevolgen hebben.
Het zegt dus niks over het begrip of de intelligentie van een kind. Het kind kan het bijvoorbeeld wel goed begrijpen, maar om dat te laten zien kost dit ongewild ontzettend veel moeite.
? Actieve reflexen kunnen ervoor zorgen dat een kind emotioneel uit balans is of dat het kind niet begrepen wordt of zichzelf niet begrijpt. Hierdoor gaat het kind zijn onzekerheid overschreeuwen, laat clownesk gedrag zien of vraagt op een andere manier om (negatieve) aandacht. Dit kan vervolgens weer tot stress of faalangst leiden, omdat het kind zich ergens op afgewezen voelt waar het helemaal geen controle over heeft.
? Enkele kenmerken (de lijst van kenmerken is veel langer) waarbij zeer hoogstwaarschijnlijk reflexen nog actief zijn:
– innerlijke onrust
– verminderde motorische ontwikkeling
– leerproblemen
– snel afgeleid
– angstig
– (extreem) verlegen
?Doordat een kind al een tijdje met ongeremde reflexen rondloopt, heeft hij allerlei manieren ontwikkeld om dit te compenseren. Deze compensatie patronen kosten een hoop energie. Door zo vroeg mogelijk de actieve reflexen te laten integreren, helpt dit om het kind met meer gemak te laten ontwikkelen. Het kan er onder andere voor zorgen dat een kind onnodig extra uren op school moet oefenen of onnodig in de draaimolen van verschillende onderzoeken terecht komt.
?Hoe laten wij de actieve reflexen integreren?
Tijdens de intake testen wij met behulp van pijnloze spiertesten welke reflex nog niet goed ontwikkelt is en hierdoor ongeremd blijft storen. Door op verschillende plaatsen op het lichaam een zachte druk in een specifieke richting te geven, helpen we het brein en het lichaam deze oorspronkelijke beweging te herinneren.
Het integreren van reflexen is pijnloos en zorgt voor begrip en herkenning bij kind en ouder(s).
Enkele voorbeelden die wij vanuit ouders teruggekoppeld hebben gekregen waarbij reflexintegratie geholpen heeft:
? mijn kind kan zich beter concentreren
? mijn kind heeft veel minder last van boze buien
? mijn kind lijkt zich gemakkelijker te bewegen
? mijn kind kan de lesstof nu beter begrijpen
? lezen en schrijven gaat beter
? mijn kind heeft meer zelfvertrouwen gekregen
? mijn kind huilt minder
? mijn kind is (`s nachts) zindelijk geworden
Op de foto zie je aan de stijgende lijn wat enkel reflexintegratie en visuele training tot gevolg hebben gehad voor de schoolprestaties, hierdoor is gelijk ook het zelfvertrouwen toegenomen, op vele vlakken.